![]() |
88 (Herr U.W.- 26122 Oldenburg) |
Het prototype werd in 1951 op de Frankfurter Salon gepresenteerd als "501" met de "oude" 6-cilinder motor van de "326", in 1954 opgevolgd door de "502" met de prachtige 2,6 Liter V8-motor welke geldt als de eerste in serie gebouwde licht-metaalmotor ter wereld. Later ook leverbaar met een cilnderinhoud van 3,2 Liter met 120, daarna met 140 PK. De 5-serie bleef met enkele optische modelwijzigingen in produktie tot 1963 en kostte destijds zo'n 26.000 Gulden. Aan dit technisch vooruitstrevend model heeft BMW desondanks weinig geld verdiend, wèl een klinkende naam op het gebied van hooggekwalificeerde automobiel-bouw.
Der Debüt war in 1951 auf der IAA in Frankfurt als "501" mit dem modifizierten Sechzylinder aus dem "326". In 1954 kam der Nachfolger "502" mit dem prächtigen 2,6 Liter V8-Motor, der gilt als der erste in serie produzierter Leichtmetallmotor der Welt. In 1955 feierte der 3,2 Liter V8 Première mit erst 120, danach mit 140 PS. Die 5-Serie wurde mit einigen optischen Änderungen produziert bis 1963 und kostete damals fast 20.000 DM. Dieser Typ hat BMW trotzdem wenig Geld eingebracht, dafür aber einen klankhaften Namen im Bereich hoch-kwalifizierter Automobilbau.