Welkom op factor24.com en bewonder daarin de nostalgische wereld van prachtige klassiekers uit tijden van weleer, geplaatst in uiterst gedetailleerde authentieke miniatuurgarages.
Staat U mij toe dat ik U begeleid langs al dat moois:Ik stel voor dat we eerst even voor de SHOWROOM gaan staan om te kijken wat er in staat. Bij de getoonde objecten wordt kort en bondig ingegaan op de geschiedenis ervan. U wilt het beter zien? Welnu, stap de showroom binnen, klik op de gewenste foto, en bekijk het gevraagde van dichtbij. En dat zo vaak U wilt. De actuele beschikbare objecten vindt U op de hoofdpagina. U hebt een min of meer algemene vraag? Tien tegen één dat U de vraag tegenkomt in mijn lijst met "Veelgestelde vragen". En voor de wat meer technische vragen zoals gebruikte schaal, boxafmetingen, transformatoren, lampen, glas e.d. kunt U terecht op DETAILS.
Wellicht is bij het bekijken bij U het enthousiasme dermate gegroeid dat U zegt: "Dát zou ik ook graag willen hebben". Welnu, dat kan, maar lang niet altijd. Want verreweg de meeste showroommodellen zijn verkocht. Maar wat er nog te koop is en wat er allemaal in de pipeline zit vindt U in de rubriek bestellen. En wat niet op de plank ligt zal dus gemaakt moeten worden. Het vraagt enige levertijd maar dan hèb je ook wat. Dit handelen we verder af in een puur persoonlijk kontakt. Hoe dat in z'n werk gaat (inclusief betalen) ziet U ook in bestellen.
Verzending wereldwijd.
Maar nu eerst naar de SHOWROOM ! Ik wens U veel kijkplezier.
Hans Brooymans
Details
Elke werkplaats is een handgemaakt, genummerd en gesigneerd unicum en wordt geleverd met een Certificaat van echtheid.De vervaardiging ervan vindt plaats in de hobbysfeer (enkelstuksfabricage, pure zelfwerkzaamheid). De outillage is kompleet, vérgaand gedetailleerd, op schaal, in stijl en authentiek.
De box bestaat gewoonlijk uit meubelplaat.
Interieurverlichting met ingebouwde transformator is standaard. Een miniatuurwerkplaats kan evt. naar wens gemaakt worden.
De getoonde automobielen (en soms motoren of tractoren) zijn uitsluitend klassiekers en oldtimers.
Het kunnen kant-en-klare schaalmodellen zijn of z.g. bouwkits, van metaal (diecast) of kunststof, en worden t.b.v. een dynamische uitbeelding "bewerkt". De gebruikelijke schaal ligt tussen 1:12 en 1:25. Speciale uitvoeringen zijn veelal mogelijk.
De uitwendige afmetingen van een box
(maten in cm, +/- 0,5 cm) :
Schaal 1:24 normaal (lang):
Br.x H x D = 45 (56) x 30 x 25
Schaal 1:18 normaal (lang):
Br.x H x D = 56 (80) x 38 x 31
Afwijkende maten zijn mogelijk.
Normale bouw/Optioneel
De box van de miniatuurgarage wordt normaal vervaardigd van bedrukt meubelplaat. De houtsoort is naar keuze. Tegen meerprijs kan een box worden geleverd van gelakt of gebeitst gefineerd meubelplaat dan wel van gelakt of gebeitst massief (edel)hout.
Voor de interieurverlichting (plafondlampen, werkbanklampen, evt. looplamp) is een 6- of 12 Volt transformator met aan/uitschakelaar ingebouwd. De capaciteit ervan is afhankelijk van het gevraagde vermogen en is doorgaans nominaal 5 tot 10 VA. De primaire spanning is 230 Volt. De toegepaste mini-gloeilampen zijn als regel fittinglampjes. (Deze vergemakkelijken het evt. vervangen).
*)Voor een extra lange levensduur is optioneel een verlichting met LED's aan te bevelen.
De openingszijde van de box wordt als regel afgedekt met een 4 mm acrylplaat (plexiglas). Optioneel kan een 4 mm glasplaat worden geleverd.
Prijzen
De prijs van een komplete normale miniatuurgarage hangt mede af van bovengenoemde factoren.
Voor gereserveerde miniatuurgarages en die, welke op bestelling moeten worden gemaakt wordt als regel een aanbetaling gevraagd. Deze aanbetaling is doorgaans ca. 10% van de eindprijs. Wanneer het schaalmodel door de klant ter beschikking wordt gesteld is geen aanbetaling nodig.
Veelgestelde vragen
1. Hoe lang doet U nu over zo'n werkplaats?
Hangt er van af wat er allemaal in moet. Gemiddeld is de netto werktijd ca. 200 uur, voor bouwkit-modelauto's komt daar nog eens zo'n 30 uur bij voor montage en spuiten.
De bouwduur van een "normale" garage is minstens zes weken.
2. Werkt U naar voorbeeld?
Ik werk volgens eigen inzicht en fantasie waarmee vele verschillen en variaties mogelijk zijn. Natuurlijk kijk ik overal rond en doe daarbij soms weer ideeën op welke dan mogelijk weer worden gerealiseerd.
En, als een klant bijzondere wensen heeft, tracht ik daaraan te voldoen
3. Maakt U de modelauto's ook zelf?
Nee, die koop ik óf als kant-en-klaar-model óf als bouwpakket welke vervolgens weer wat "aangepast" worden voor een dynamische vormgeving.
Maar het zijn wel uitsluitend klassiekers en oldtimers.
4. Hoe komt U aan al die kleine spullen zoals gereedschap, olievaten?
Te kopen valt er hoegenaamd niets, dus moet ik elk deeltje zelf maken.
5. Hoe komt U aan die oude emblemen, platen en logo's?
Ik hecht grote waarde aan een authentieke weergave welke in alle opzichten correct is. Vandaar dat ik voortdurend op zoek ben naar tijdseigen logo's enz., bedel bij bedrijfsarchieven van toeleveringsbedrijven, surf op internet, maak foto's op belangrijke Oldtimerbeurzen (zoals b.v. op de "Techno Classica" in Essen) van oude emaille borden, welke dan vervolgens met de computerscanner op schaal gebracht worden.
6. Maakt U alles zelf of hebt U iemand die U daarbij helpt?
Het bouwen van een miniatuurgarage beschouw ik als een puur eigen creatie met eigen inzichten en fantasie: daar laat ik anderen niet in meedelen.
7. U bent zeker altijd in de autobranche werkzaam geweest?
Nee, ik ben arbeidskundige van beroep en werkzaam geweest in een machinefabriek annex gieterij waar middelgrote gas- en scheepsdieselmotoren werden vervaardigd, en daar als afdelingshoofd verantwoordelijk voor de kalkulatie en komplete werkvoorbereiding van de produktie van motordelen, motoren en algemene machinebouw.
8. Hoe bent U ooit op dit idee gekomen en hoe lang doet U dit al?
Ik heb altijd "iets" met klassiekers gehad, had er zelf een (Alfa Bertone), bezoek graag goede manifestaties zoals de "Techno Classica" in Essen en de "Oldtimer Grand Prix" aan de Nürburgring. Daar heb ik ooit een heel simpel werkplaatsje gezien en toen gedacht "dat kun jij ook, maar dan veel beter".
En daar is het in 1994 mee begonnen.
9.Maakt U uitsluitend deze miniatuurgarages?
Vroeger heb ik modellen van klassieke zeilschepen gebouwd zoals het Deense schoolschip "Danmark" (staat in bruikleen in het Maritiem Museum "AquariOm" in Delfzijl - (is te koop, voor beschrijving en foto's hiervan zie bij "Specials") en de legendarische "Bounty" (stond in het Miniatuurpark Appelscha maar heeft al snel een liefhebber gevonden). Later zijn het schepen in flessen geworden en nog wat andere miniatuurbouw in de maritieme sector.
Maar in 1994 ben ik volledig overgestapt naar de bouw van garages, ofschoon ik soms de vreemdste verzoeken heb gekregen, variërend van een scheepswerf tot aan een verzekeringskantoor.
10. Wie zijn zoal Uw afnemers ?
- Mensen, die fijne herinneringen hebben aan een bepaalde auto
- Dames, die hun ega iets bijzonders kado willen doen
- (Auto)bedrijven, als jubileumskado voor een medewerker (en ook omgekeerd)
- (Auto)bedrijven, als "eyecatcher" voor in de eigen showroom of bedrijfsmuseum
- Mensen, die een miniatuurwerkplaats gewoon mooi vinden voor in deigen hal,huiskamer of hobbyruimte
- Bedrijven, als relatiegeschenk bij bijzondere opdrachten
- Zelfs ouders die, in plaats van een geboortetegeltje, er een gewijd hebben aan hun eerste zoon