MERCEDES 180 Ponton (1953) + 300SL Roadster (1962)

140a - Mevr. L.A. - Scharnegoutum
In 1953 luidde de 180 bij Mercedes het tijdperk van zelfdragende karosseriën in. Dit was voor de conservatieve Mercedes-klanten een ware cultuurschok. In het begin nog voorzien van de "oude" 170S-motor kon pas vanaf 1956 de nieuwe viercylinder met bovenliggende nokkenas ingebouwd worden in de 190. Hoe dan ook, als 180 werd de Ponton een bestseller.

In 1953 läutete der 180 bei Mercedes das Zeitalter selbsttragender Karosserien ein. Für konservative Traditionskunden war dieser neuer Form ein wahrer Kulturschock. Anfangs noch ausgerüstet mit dem "alten" 170S Motor konnte erst ab 1956 der neuer Vierzylinder mit obenliegender Nockenwelle im 190-er eingebaut werden. Wie dem auch sei, als 180 wurde der Ponton zum Verkaufsschlager.

Reeds bij de geboorte in 1952 was het geesteskind van SL-ontwerper Rudolf Uhlenhaut een legende: de strakke carosse-rierondingen en de licht omlaag hangende mondhoeken van de grille gaf de vleugeldeur-auto zelfs een zekere erotische uitstraling. Toen de Coupé in 1957 werd afgelost door het hier getoonde model ontstond wel één der mooiste roadsters aller tijden. De 3-liter 6-cilinder inspuitmotor (!) had een vermogen van 215 pk, goed voor een top van ca. 230 km/h. Tot aan de produktiestop in 1963 werden van de Roadster 1858 exemplaren gebouwd.

Schon bei der Geburt in 1952 war das Kind des SL-Schöpfers Rudolf Uhlenhaut eine Legende: Mit den prallen Rundungen seiner Kotflügel und den leicht hängenden Mundwinkel seines Kühlergrills strahlte er sogar eine gewisse Erotik aus. Als der Coupé (der “Flügeltürer”) in 1957 abgelöst wurde vom hier gezeigten offenen Modell entstand damit wohl einer der schönsten Roadster aller Zeiten. Der 3-Liter sechszylinder Einspritzmotor (!) hatte eine Leistung von 215 PS, gut für eine Höchstgeschwindigkeit von ca. 230 km/h. Bis zum Bauende in 1963 sind von dem Roadster 1858 Exemplare gebaut worden.