Renault R16 TX (1976)


121 - (dHr. W.M. - Delfzijl NL)

Gepresenteerd werd de "R 16" in 1965 op de Autosalon in Geneve en werd reeds in het jaar daarop tot  "Auto van het jaar"  gekozen. Het was een regelrechte gezinsauto, niet groot maar comfortabel en tot in alle hoeken bruikbaar met de vele verstelmogelijkheden in het achtercompartiment. En dat wisten ook de bezorgbakker en de schilder-op-karwei te waarderen. De "R 16" zou een successtory worden: in 1968 kwam de TS met meer vermogen, in 1969 de TA met een automaat en in 1974 het topmodel TX, een luxe uitvoering. met 93 PK en een 5-bak. Tot aan de produktiestop in 1980 werden er in totaal 1,8 miljoen gebouwd.
Hierboven de in opdracht gebouwde miniatuurgarage met afmetingen en in de stijl van het origineel.. Dit was een oude schuur waarvan de plafondhoogte zó laag was dat er een uitsparing in gezaagd moest worden boven de hefbrug. Als de hefbrug omhoog gebracht werd stak het dak van de auto door het plafond. De garagehouder hield er ook een hobby op na: hij vervaardigde en repareerde antieke klokken, en daarvoor had hij de bovenverdieping ingericht. In de bovenplaat van de box heb ik een venster aangebracht om ook van boven een goed zicht te krijgen op het interieur.

Premiere für den "R16 " war in März 1965 auf dem Genfer Salon, Serienbeginn im Juni. Schon im nächsten Jahr wurde der "R 16"gewählt als "Auto des Jahres". Er war ein echter Familienauto, nicht groß aber komfortabel und bis in alle Ecken brauchbar mit den vielen Verstellmöglichkeiten im Fond. Und das schätzten auch Bäcker und Malermeister beim Transport ihrer Produkte und Werkzeuge. Der "R 16" wurde eine Erfolgsgeschichte: In 1968 kam der TS mit höherer Leistung und in 1969 der TA mit Automatikgetriebe. Der TX , ein Luxusmodell mit 93 PS und Fünfganggetriebe kam dann in 1974. Bis an das Produktionsende in 1980 wurden insgesamt 1,8 Millionen Exemplaren gebaut.
 Hieroben die im Auftrag gebaute Miniaturwerkstatt mit Abmessungen und ganz im Stil der originalen Werkstatt. Diese war eine alte Scheune wovon die Decke so niedrig war daß darin eine Aussparung gesägt werden mußte oberhalb der Hebebühne. Wenn das Auto auf der Hebebühne hochgefahren wurde ragte das Dach durch die Decke. Der Werkstattinhaber hatte auch ein Hobby: Er stellte antike Uhren her und reparierte sie, und für diesen Zweck hatte er den Dachboden eingerichtet.  Im Boxdeckel habe ich ein Fenster montiert damit man auch von oben ein gutes Sicht bekommt auf das Innere.